منتديات بنوتة مصرية المنتدى الرسمى لمحبى الرئيس مبارك



 
الرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 امثال

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
nanaa
مـصـرواى عـلى قـد حـالـه
مـصـرواى عـلى قـد حـالـه
avatar

انثى
عدد المشاركات : 64
العمر : 29
تاريخ التسجيل : 04/03/2009
العمل : طالبة
نقاط : 60
التقييم : 3

مُساهمةموضوع: امثال   الأحد مارس 08, 2009 12:18 am

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

*اعرج يسحب مكسح يقول له تعال نتفسح
*أعمى يقود أعمى يقول له ليلتنا حلوه اللي اجتمعنا
*اعمى يقول لاعور صحيح العمى مر ؟ قال له نصف الجواب عندي
*أكتع يقول لكتيع لو ما كنت لكع خلك لكيع
*الناموس والدبان ما يخلي أحد ينام
*اللي عاجبه عاجبه واللي ما هو عاجبه ينتف حواجبه
*اللي يسمع يهبل زمن فيه العجائز تحبل
*اللي يأخذ المقصد بسوء نية تركبه جنية
*اللي ما عنده لبة يأكل فصفص دبهاللي ما ينام في القيلولة يا جنييا ولد غوله
*تتبختر وتتغندر وتقول يأذوها شباب البندر
*تيتي تيتي زي ما رحتي زي ما جيتي
*ترتر وحرير على غطاء زير
*جبت الأقرع يونسني كشف عن قرعته وفجعني
*حيرتنا يا أقرع من فين نبوسك
*حب العواجيز طعمه لذيذ
*حبك في قلبي يا بهية زي حب الاقرع للكوفية
*حبيتني وحبيتك ولما جاء عزرائيل من محبتي دفيتك
*دق الطاسه تجيك ألف رقاصه
*دقوا هوانداتهم وسمعوا جاراتهم
*دعوة وليه في عز الظهريه
*دبش العروسة للبيت وصل والأم مشغولة بتقطيع البصل
*راها راها وكليبها وراها
*ربنا ريح العريان من تعب الغسيل
*زي السموار غليانه في قلبه وحرقانه في قعره
*زمان منكوس يرفع الرجول ويخفض الرؤوس
*زي الذيب طبعه غريب ان شفته هرب وان ما شفته وثب
*زي البرغشة تسمع الهرج والوشوشة
*زي القعقع ما يتاكل حتى يتفقع
*زي مزح الحمير عض ورفس وتحفير
*سافروا اللي يقروا وبقيوا اللي يخروا
*سيبني وروقني وخلي العفاريت تركبني
*سكران يضرب في ميت لا الاول داري ولا الثاني حاسس به
*شنب ما تحته فلوس يحتاج له موس
*شنب شناب وشن يجيب لاهله البلاوي
*شفت الزول حسبته هول
*شبعه على شبعه تخلي العجوز شبه
*صاجك ما يقلي وكفتيرتك ما تغلي وأنا جيتك من قلة عقلي
*طب طب وليس يطلع كويس
*طمعنجي بنى له بيت فلسنجي سكن له فيه
*عميه وعارجه وكيعانها خارجه
*علمناهم الشحاته سبقونا على الابواب
*عفص وكرفس وشيء يصد النفس
*علشان حتة بطيخ عمل مشكله وصريخ
*فقران باع ولده لطفران اشتراه بالدين
*فمها شبراوي يبغاله أزارير وعراوي
*فرح عديله سيبه بلا نيله قالت له جن يا مجنون حبلى ما اقدر اقوم
*قرعه بمشطين وعوره بمكحلتين
*قالوا للقردة اتبرقعي قالت وجهي متعود على الفضيحة
*كلام الليل زبده اذا طلعت عليه الشمس يسيح
*كبوا القهوه من عماهم وقالوا الخير جاهم
*كُل وادفس جوه لو ما بان صحه يبان قوة
*كبب وليس يطلع كويس
*كحت وفاقت وعطست وراقت
*لا تقهرني ولا اقهرك الزمان دهمنلي ودهملك
*لا هو أصيل جد ولا هو أحمر خد
*لو كان السعد باليد كان أخذه العبد قبل السيد
*لبس البوصه تبقى عروسه
*لا تشمتي يا خدوجه أنا عوره وانت عروجه
*لا تعيريني يا كشره أنا طرقه وانت حشره
*لا تلقح يا مخفوف أنا مهف وانت ملقوف
*لا تفرحي يا أم الولد بكره بنتي تكبر وتسكنه بر البلد
*لو عرفوا حلاوة هرجته ما عيروني بعرجته
*لو ما سلامك سبق كلامك لاكلنا لحمك ومرمشنا عظامك
*من خشبة عظامه يخلي الكوارع ايدامه
*مزين بسط بأقرع استفتح
*من قلة عقلك يا بدور خليتيني في الحارة مشهور
*منكس الطاقيه وعاملها عنتريه
*مين شايفك ياللي عيونك في الظلام تغمز
*ما يتجمع الناموس الا على الضيف المنحوس
*ما في شيء بلاش إلا العمى والطشاش
*ما فيها غير صوير وعوير واللي ما فيه خير
*ما يجيك الغنج الا عند الحمير العرج
*نومه وتمغيطه أحسن من فرح طيطه
*هاج وماج زي الثعلب اللي وقع في السياج
*هاكم هاكم جني جاكم
*وقت الكباب صكوا الباب ووقت الملوخية نادوا المدهية
*يا دعوا لك يا دعوا عليك وما يصيبك الا ما انكتب عليك
*يابختك يا قصيره جوزك يشوفك ويحسبك صغيرة
*يا حفيظ من الستاتن ما عندهم غير جيب وهات
*يعشيني بأكله سمينه وينومني بعلقه سخينه
*يا أشخ في زيركم ولا أروح وما أجي لكم
*يا عيني اذا على خير رفي وإذا على ويل كُفي
*يا مرتجي السمنه من شحم النمله عمرك ما تلقي حتى قمله
*يا قلبي يا كتكت كم تشكي وكم تبكي وكم تشوف وكم تسكت
*هاكم هاكم جني جاكم

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أبوقبس
مـصـرواى بـدا يـعـمـل يـقـلـق
مـصـرواى بـدا يـعـمـل يـقـلـق
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 116
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 01/01/2009
العمل : الرياضه
نقاط : 72
التقييم : 4

مُساهمةموضوع: رد: امثال   السبت أبريل 04, 2009 4:31 pm

يسلمووووووووووووووووووووووووووووو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
القناص المصرى
كــبــيــر غــفـر الـمـصـروايـة
كــبــيــر غــفـر الـمـصـروايـة
avatar

ذكر
عدد المشاركات : 97
العمر : 32
تاريخ التسجيل : 03/12/2008
نقاط : 61
التقييم : 2

مُساهمةموضوع: رد: امثال   الخميس ديسمبر 03, 2009 8:10 am

بجد شويه أمثال جميله

وعلى رأى المثل

موضوعك رائع

وطرحك مميز

هههههههههههه


تحياتى

33521

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ التوقيع ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
امثال
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات بنوتة مصرية المنتدى الرسمى لمحبى الرئيس مبارك :: المنتديات السياحية :: ღ عادات وتقاليدوامثال شعبية وحكام ღ-
انتقل الى: